„Made in Britain” i „...on making” – wystawy

opublikowano: 2019-05-24 13:27
wolna licencja
poleć artykuł:
„Made in Britain” to multidyscyplinarny projekt prezentujący na dwóch wystawach sztukę brytyjską, która dosłownie została wytworzona w Wielkiej Brytanii w XXI wieku. Na wystawie, której kuratorami są Ann McNay, Małgorzata Ruszkowska-Macur i Robert Priseman zostaną pokazane 132 prace reprezentujące malarstwo, rysunek i grafikę ze zbioru _The Priseman Seabrook Collection_. Ekspozycja „…on making” będzie z kolei prezentacją 44 fotografii dziewięciu autorek, wybranych przez Sian Bonnell i Małgorzatę Taraszkiewicz-Zwolicką. Do zobaczenia w oddziale Muzeum Narodowego w Gdańsku – Zielonej Bramie.
REKLAMA

Wystawy : „Made in Britain” i „...on making”

Termin : wystawy czynne do 9 czerwca 2019

Miejsce : Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Zielona Brama i Gdańska Galeria Fotografii, ul. Długi Targ 24

-- Kuratorzy wystaw : Ann McNay, Robert Priseman, Małgorzata Ruszkowska-Macur/Sian Bonnell, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka--

Wystawa „Made in Britain” jest pierwszą w Polsce prezentacją niezwykle ciekawej prywatnej kolekcji The Priseman Seabrook Collection. Robert Priseman i jego żona Ally Seabrook zaczęli ją tworzyć w 2014 roku. Świadomi renesansu tradycyjnego środka wyrazu, jakim jest malarstwo, wybrali właśnie tę dziedzinę sztuki jako fundament własnej kolekcji. Skupili się na sztuce tworzonej w Wielkiej Brytanii od 2000 roku, niemniej w odniesieniu do grafik, rysunków i akwareli rozszerzyli kryterium czasu powstania dzieł o XX wiek. W rezultacie powstała kolekcja będąca ciekawą prezentacją aktualnych tendencji i postaw artystycznych brytyjskich twórców.

fot. Dariusz Wierzański

Na wyjątkową wartość prezentowanej kolekcji składają się prace wybitnych twórców, których wpływ na życie artystyczne w XXI w. jest niepodważalny. Autorami wielu pokazywanych obrazów są nominowane i nominowani do prestiżowych nagród artystycznych, laureatki i laureaci międzynarodowych konkursów, zdobywczynie i zdobywcy nagród na światowych wystawach.

Przedstawione prace zostały podzielone na trzy swobodnie zdefiniowane kategorie: nowy realizm, nowa abstrakcja i nowy surrealizm. Podział jest bardzo umowny, ale wskazuje na istotne zjawiska w tym trudnym do systematyzowania artystycznym pluralizmie XXI w. Wielu artystów nie udaje się łatwo zakwalifikować do żadnego konkretnego stylu, ich prace sytuują się na tak zwanym pograniczu abstrakcji i figuracji, bywa, że forma dominuje nad treścią, a technika wychodzi poza czysto malarskie materiały. Dla wielu prezentowanych malarek i malarzy wybór środków i formy jest już częścią procesu twórczego, refleksją nad samym medium malarskim, inni w swoich pracach skupiają się na wzajemnej relacji między materią obrazu a jego potencjałem do kreowania iluzji.

REKLAMA

Niektórzy znajdują inspiracje w pracach dawnych mistrzów, prowadzą dialog z ustalonymi narracjami z przeszłości lub poruszają się wokół tematów dotyczących ludzkiego doświadczenia, wzajemnych relacji, bliskości, wykorzystują fotografię historyczną oraz dokumenty z archiwów rodzinnych i poddają je estetycznej transformacji. Są tacy, dla których ważna jest tekstura nadająca obrazom dodatkowy wymiar, i tacy, którzy eksperymentują, starają się przesunąć granice tego, czym może być dzieło malarskie, wykorzystują różne techniki, bawiąc się skalą i formą.

fot. Dariusz Wierzański

Wystawa „Made in Britain” prezentuje 82 prace malarskie i 50 grafik z jedynej kolekcji w Zjednoczonym Królestwie, dedykowanej wyłącznie sztuce powstałej w Wielkiej Brytanii po 2000 roku.

O tym, jak wyjątkową wartość mają dzieła wchodzące w skład kolekcji, świadczą nazwiska i talent ich twórców. Tracey Emin – nominowana do Nagrody Turnera, jedna z dwóch pierwszych kobiet z tytułem profesorskim w dziedzinie rysunku na Royal Academy of Art oraz jedną z najbardziej wpływowych kobiet Wielkiej Brytanii. David Hockney – członek Royal Academy of Art, w latach 60. związany z ruchem pop-art, uważany jest za jednego z najbardziej znaczących artystów brytyjskich. Alisson Pilkington – malarka, która znalazła się w gronie 100 najbardziej wpływowych i ekscytujących twórców początku XXI wieku, przedstawionych przez Kurta Beersa w jego obszernej książce „100 Artists of Tomorrow”. Ehryn Torrel, Marry Webb, Paula McArthur, Nicholas Middleton i Simon Burton to laureatki i laureaci międzynarodowych konkursów, zdobywczynie i zdobywcy nagród na międzynarodowych wystawach. Cathy Lomax jest nie tylko malarką zainteresowaną symboliką kultury masowej, ale także wraz z Alexem Michonem prowadzi uznaną Transition Gallery.

fot. Dariusz Wierzański

Wiele prezentowanych prac sytuuje się na pograniczu abstrakcji i figuracji, w innych odnajdziemy połączenia malarstwa, fotografii, kolażu z techniką 3D. Niektóre prace świadczą o tym, że już sam wybór środków i formy był częścią procesu twórczego, refleksją nad malarstwem jako medium.

REKLAMA

Philip Tyler skupia się na wzajemnej relacji między materią obrazu a jego potencjałem w kreowaniu iluzji. Ian Andrews i Paul Galyer znajdują inspiracje w pracach dawnych mistrzów, prowadzą dialog z narracjami z przeszłości. Na rozważaniach nad ludzkim doświadczeniem, intymnością i bliskością w relacjach koncentruje się twórczość Ruth Callland, Jeffreya Dennisa oraz Silvi Jacobi – artystów, którzy wykorzystują wspomnianą fotografię historyczną i rodzinne archiwa, poddając je kreatywnej obróbce. Susie Hamilton szkicuje sceny z życia i sprowadza ludzkie postaci do istot zmutowanych. Dla Enzo Marry’ego ważna jest tekstura, która nadaje jego obrazom dodatkowego wymiaru. Prawie wszystkie prace Phila Illingwortha są eksperymentalne. Artysta stara się przesuwać granice definicji dzieła malarskiego – wykorzystuje różne techniki, bawi się skalą i formą, aby, jak mówi, „malować w ulubionym 3D”.

Polecamy e-booka Michała Gadzińskiego pt. „Perły imperium brytyjskiego”:

Michał Gadziński
„Perły imperium brytyjskiego”
cena:
Wydawca:
PROMOHISTORIA [Histmag.org]
Liczba stron:
98
Format ebooków:
PDF, EPUB, MOBI (bez DRM i innych zabezpieczeń)
ISBN:
978-83-65156-11-2

Wystawa „…on making” stanowi obraz współczesnej brytyjskiej fotografii. Pokazane prace to z jednej strony wyraz postaw wynikających z osobistych dociekań artystek nad tożsamością narodową w kontekście zjawiska wielokulturowości i fali imigracji (Maryam Wahid), z drugiej – efekt rozważań o miejscu człowieka w naturze (Fleur Olby) oraz jego kondycji wynikającej ze społecznego uwikłania w stereotypy i narzucane systemy religijne (Flannery O’kafka), a także głęboko zakorzenione w zachodnioeuropejskiej narracji mitologii (Cheryl Newman). Artystki tworzą katalogi wspomnień i budują je z rejestrowanych obrazów zastanej rzeczywistości (Phoebe Kiely) lub wrażeń skrzętnie i precyzyjnie przekładanych na fotograficzny obraz w zaciszu ciemni fotograficznej (Dafna Talmor).

Podejmują najnowszy dialog z medium, wychodzą poza jego ramę, zapisują performance, rejestrują ruch i kreację (Sian Bonnell), analizują kontekst ciała – przedmiotu – miejsca, aby odkrywać integrujące bohaterów relacje (Eleonora Agostini). Wszystkie te wątki można również znaleźć w fotografiach Lydii Goldblatt, dla której fotografia jest zarówno środkiem poetyckiego wyrazu, jak i narzędziem analizy symboliki cyklu życia.

REKLAMA
fot. Dariusz Wierzański

Prezentowana wystawa dziewięciu fotografek pracujących w Wielkiej Brytanii jest esencjonalnym zestawem współczesnych postaw artystycznych, których wyboru dokonała artystka i kuratorka dr Sian Bonnell. Różnorodne spojrzenie artystek na świat spaja nienachalna narracja niełatwych tematów: lęków z dzieciństwa, migranckiej dyskryminacji, stereotypów zakorzenionych w historii, a podtrzymywanych w edukacji. Artystki misternie budują pejzaże z pozornie niepasujących elementów, niektóre z nich analizują czystą istotę flory i szukają sensu w następujących po sobie cyklach egzystencji w połączeniu z z uwarunkowaniami społecznymi. W swoich fotograficznych kompozycjach nawiązują do pamięci i indywidualnych historii ulokowanych w uniwersalnej problematyce. Tym, co wyraźnie pojawi się w ich pracach, jest rodzaj zatrzymanego performance'u, działania zarejestrowanego fotograficznie. To dzianie się jest czymś znamiennym dla współczesnych sztuk wizualnych, dla wystawiennictwa.

Fotografie wybrane na tę wystawę to prezentacja dziewięciu mocnych głosów wypowiedzianych we współcześnie najbardziej utylitarnym medium. Wszystkie artystki świadome swego miejsca w czasie i przestrzeni wydają się kosmopolitycznej w swej sztuce. Podczas gdy dawne przekonania i świat nieustannie zmieniają się geopolitycznie, artystki zadają więcej pytań niż objawiają odpowiedzi.

fot. Dariusz Wierzański

„Made in Britain” – artystki i artyści: David Ainley, Iain Andrews, Amanda Ansell, Louis Appleby, Richard Baker, Karl Bielik, Claudia Böse, John Brennan, Julian Brown, Simon Burton, Ruth Calland, Emma Cameron, Simon Carter, Maria Chevska, Jules Clarke, Wayne Clough, Ben Coode-Adams, Ben Cove, Andrew Crane, Lucy Cox, Pen Dalton, Alan Davie, Jeffrey Dennis, Lisa Denyer, Sam Douglas, Annabel Dover, Natalie Dowse, Fiona Eastwood, Nathan Eastwood, Tracey Emin, Geraint Evans, Paul Galyer, Pippa Gatty, Terry Greene, Susan Gunn, Susie Hamilton, Alex Hanna, David Hockney, Marguerite Horner, Barbara Howey, Phil Illingworth, Kelly Jayne, Linda Ingham, Andrew Litten, Matthew Krishanu, Bryan Lavelle, Cathy Lomax, Paula MacArthur, Enzo Marra, David Manley, Monica Metsers, Nicholas Middleton, Keith Murdoch, Andrew Munoz, Paul Newman, Stephen Newton, Gideon Pain, Andrew Parkinson, Mandy Payne, Charley Peters, Ruth Philo, Alison Pilkington, Narbi Price, Robert Priseman, Freya Purdue, James Quin, Greg Rook, Katherine Russell, Stephen Snoddy, Ben Snowden, David Sullivan, Harvey Taylor, Molly Thomson, Ehryn Torrell, Judith Tucker, Philip Tyler, Julie Umerle, Mary Webb, Fionn Wilson, Sean Williams

„…on making”– artystki: Eleonora Agostini, Sian Bonnell, Lydia Goldblatt, Phoebe Kiely, Cheryl Newman, Flannery O’kafka, Fleur Olby, Dafna Talmor, Maryam Wahid

Na podstawie materiałów prasowych Muzeum Narodowego w Gdańsku

Lubisz czytać artykuły w naszym portalu? Wesprzyj nas finansowo i pomóż rozwinąć nasz serwis!

REKLAMA
Komentarze

O autorze
Dariusz Wierzański
Absolwent Katedry Historii Nowożytnej Powszechnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Katedry Historii Gospodarczej i Społecznej Uniwersytetu Ekonomicznego. Propagator architektury gotyckiej. Zainteresowania historyczne: historia życia codziennego i gospodarcza, legiony rzymskie, marynistyka, herezje. Prywatnie fan eksploracji miejskiej. Marzy o wielkim domu by pomieścić stosy książek.

Wszystkie teksty autora

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści. Za darmo.
Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2023 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone